Studiul de Audienta si Trafic Internet

Metodologie SATI



 


A. Metodologia SATI are 4 parti componente:
Masurarea tehnica a traficului constituie baza de la care porneste masurarea audientei. Clientii Unici masurati prin intermediul aplicatiei de trafic reprezinta informatia de baza de la care se pleaca pentru identificarea vizitatorilor unici. Clientii Unici sunt calculatoare/browsere (clienti) de pe care vizitatorul a accesat un anumit website. Datele referitoare la Clientii Unici sunt obtinute folosind cookies precum si alte metode de identificare.
 
Pentru a reduce riscul de a masura un client unic de mai multe ori din cauza unei identificari incomplete (din cauza stergerii cookie-urilor, de exemplu), clientii unici obtinuti din masurare sunt apoi filtrati printr-un procedeu statistic specific, obtinindu-se un numar de clienti unici calificati.
 
Extragerea esantionului pentru realizarea studiului online se realizeaza din multimea clientilor unici calificati prin extragerea aleatoare a unui numar de clienti unici. Aceasta extragere are loc lunar, esantioanele obtinute lunar fiind independente. Clientii unici selectati in esantion sunt marcati ca si clienti activi.
 
 
Un sistem complex de gestiune a esantionului permite afisarea catre acelasi client unic activ a invitatiei de a completa chestionarul online, in mai multe siteuri diferite, la diferite ore ale zilei, cu scopul de a obtine la final o rata de raspuns optima. Numarul mediu de invitatii afisat unui client unic este de 6.7 invitatii.
Invitatia este afisata direct in browser, in unul din cele 3 formate posibile: flash, HTML layer sau popup. Invitatia contine sigla siteului pe care este afisata.
 
Un chestionar completat de un vizitator pe oricare dintre siteuri este atribuit automat tuturor siteurilor pe care vizitatorul respectiv le-a accesat in ultima luna. Perioada de colectare a chestionarelor online pentru o livrare a rezultatelor SATI este de 3 luni, iar esantionul este de aprox. 7.500 interviuri completate online. 

Studiul online utilizeaza:
 
  • acelasi tag ca si masurarea traficului
  • acelasi cookie – ID UNIC ca si masurarea traficului
  • aceeasi infrastructura tehnica ca si masurarea traficului

Continut chestionar SATI
Chestionarul cuprinde 34 de intrebari si necesita un timp mediu de completare de 5 minute. Chestionarul SATI contine informatii despre:

 
  • Caracteristici socio-demografice (varsta, sex, educatie, etc)
  • Frecventa ,experienta, locul utilizarii Internetului,
  • Teme de interes si scopul utilizarii Internetului,
  • Bunuri detinute in gospodarie,
  • Intentii de cumparare de bunuri si servicii,
  • Consum de alte media si activitati de timp liber,
  • Informatii tehnice necesare identificarii si rezolvarii situatiei in care un utilizator viziteaza un site dupa mai multe calculatoare/locatii sau in care de la un calculator sunt vizitate siteuri de mai multi utilizatori (transformarea multi clienti/multi utilizator de la pasul urmator)
 
3. Evaluarea rezultatelor si ponderarea lor
 
Prima etapa de evaluare
Datele obtinute in urma studiului online sufera de o dubla distorsionare:
 
  • date de sondaj: distorsiune de ordin sociodemografic;
  • date de masurare (trafic): un nivel de utilizare prea ridicat in comparatie cu cel al universului format din totalitatea clientilor unici.
 
Pentru compensarea distorsiunilor de ordin sociodemografic rezultatele sunt ponderate sub aspectul caracteristicilor sociodemografice. Valorile de referinta folosite la ponderare sunt cele oferite de studiul SNA FOCUS. Acesta este reprezentativ la nivelul populatiei urbane, 14 - 74 ani, si realizat prin chestionar aplicat fata in fata.
 
Distorsiunile specifice nivelului de utilizare nu pot fi corectate prin ponderare. Acestea sunt compensate din selectia unui esantion suplimentar, aleator, din cadrul clientilor unici calificati. Astfel, pe linga cei 7.500 de clienti unici care au raspuns la sondajul online, din multimea clientilor unici calificati este selectat aleator un esantion suplimentar de aproximativ 50.000 de clienti unici calificati.
 
A doua etapa de evaluare - completarea datelor relevante pentru intreg esantionul
In esantionul suplimentar descris in etapa anterioara, clientii unici calificati din esantion nu prezinta informatii sociodemografice, interese, obisnuinte de consum, etc. Pentru a obtine informatii exhaustive pentru intregul esantion, se utilizeaza un procedeu complex matematic, prin care sunt identificate similitudini de utilizare dintre clientii care au participat la ancheta online si cei din esantionul suplimentar.
 
Printre caracteristicile folosite la identificarea acestor similitudini se numara urmatoarele: siteuri si unitati de planificare vizitate, numar de afisari consumate de clientul unic pe un site sau pe o unitate de planificare, detalii tehnice legate de ordinea paginilor vizitate in site, durata unei vizite, perioada/momentul din zi cind are loc vizita, etc.
 
La sfirsitul acestui proces, clientilor unici din esantionul suplimentar le sint determinate/atribuite informatiile ce rezulta din sondajul online.
 
A treia etapa de evaluare - transfomarea multi client - multi vizitator
Este cunoscut faptul ca un client unic este un browser/calculator de pe care este accesat un site si ca un client unic nu este echivalent cu un vizitator al unui site. O persoana poate accesa un site de pe mai multe calculatoare, in timp ce de pe un singur calculator poate fi accesat acelasi website de catre mai multe persoane.
Se pot identifica 4 tipuri de situatii de utilizare de catre vizitatori a clientilor unici pentru a accesa un site:
 
  • browserele de pe care navigheaza pe internet o singura persoana se numesc vizitator unic
  • browserele de pe care navigheaza pe Internet mai multe persoane se numesc vizitator multiplu
  • persoanele care navigheaza pe Internet de pe un singur calculator se numesc client unic
  • persoanele care navigheaza pe Internet de pe mai multe calculatoare se numesc client multiplu.
 
Transformarea browserelor sau calculatoarelor in persoane, cu alte cuvinte a Clientilor Unici in Vizitatori Unici, se face in doua etape:
 
  • diminuarea, ponderarea vizitatorilor multipli in functie de numarul de persoane care acceseaza internetul de pe acelasi calculator
  • regruparea clientilor multipli intr-un singur vizitator, care se realizeaza pe baza similitudinilor de comportament online pe care le-am mentionat la etapa a doua.
 
A patra etapa de evaluare - pregatirea rezultatelor pentru publicare
Toate informatiile obtinute la pasii anteriori pentru persoanele cu virsta din afara intervalului 14-74 ani sau domiciliate in alta parte decit in România, zona urbana, vor fi eliminate.
La sfirsitul intregului proces, esantionul este ponderat pentru a echilibra structura sa sociodemografica cu cea a universului masurat.
 
 
4. Realizarea bazei de date necesare softului de media planning
 
Evaluarea si procesarea bazei de date in vederea utilizarii ei in softul de planificare media.



 
B. Aplicatii folosite la livrarea rezultatelor de audienta si trafic SATI
Rezultatele de audienta sunt disponibile in aplicatia specializata Sesame, sub forma unei baze de date ce poate fi exploatata de utilizator conform propriilor obiective. SATI ofera informatii cu privire la numarul de persoane in medie pe saptamana care au accesat siteul si descrierea acestora cu privire la totalitatea infromatiilor colectate in chestionarul online. Rezultatele sunt disponibile la nivelul fiecarui site si a unor  parti/sectiuni relevante ale acestuia. 
 
1. Media Planning - Sesame:
 
  • Descrierea audientei siteurilor sau a unor grupuri tinta:
  • Tabele simple – prezentarea valorilor/ procentelor oricarui indicator/ variabile, in raport cu esantionul sau universul studiat.
  • Cross-taburi – realizarea de intersectii intre doua sau mai multe variabile.
  • Analize si planuri de media.
  • Duplicarea – aflarea numarului de vizitatori comuni pentru doua siteuri.
  • Acumularea – modalitatea in care un site isi contruieste audienta pentru 1, 2 sau mai multe insertii publicitare
 
Planul de media – realizarea, evaluarea si optimizarea unui plan de media. Criteriile de optimizare pot fi cele legate de costul planului de media sau de penetrarea si frecventa de contact atinse de acesta. Realizarea unui plan media consta in urmatorii pasi:
 
  • Definirea grupului tinta
  • Selectarea unei liste de siteuri
  • Evaluarea audientei siteurilor in grupul tinta, in functie de numarul de afisari cumparate pe fiecare site
  • Evaluarea audientei generale obtinute in grupul tinta, pentru siteurile selectate
 
2. Evaluare rezultate trafic - Scores
 
Scores (http://scores.sati.ro) este aplicatia care permite raportarea indicatorilor de trafic in timp real si intr-un mod foarte detaliat. Rezultatele din Scores sunt disponibile prin intermediul unui acces securizat.
 
Principalele tipuri de analize disponibile in Scores sunt:
 
  • Raportarea tuturor indicatorilor de trafic ai unui site / grup de siteuri / mobisite
  • Compararea rezultatele mai multor siteuri (indiferent de indicatorii selectati)
 
Suplimentar, aplicatia are diverse facilitati de utilizare:
 
  • Salveaza pentru acces ulterior diferite tipuri de rapoarte
  • Permite trimiterea automata de rapoarte prin email
  • Permite exportul rezultatelor si al graficelor in Excel / CSV / PDF
  • Genereaza grafice
 
Principalii indicatori de trafic raportati de SATI sunt:
 
  • Clienti unici
  • Vizite
  • Afisari
  • Durata medie a unei afisari, respectiv vizite
  • Geolocatie (tara de unde a fost efectuata vizita)
  • Detalii tehnice legate de browser/OS/rezolutie ecran
 
Informatii private pt publisheri:
 
  • Refereri externi
  • Cuvinte de cautare folosite in Google
  • Trafic organic
Cum se masoara
Masurarea performantelor de trafic ale unui continut de tip streaming (audio sau video) se face prin implementarea unui tag (un script JavaScript + eventual script ActionScript, dc Flash) in aplicatia de tip Player care reda acel continut. Tagul de masurare trimite un flux de date catre serverele de colectare la declansarea fiecarui eveniment specific player-ului, dar si la interval de 20 de secunde (heart-beat) - atita timp cit player-ul ruleaza continutul.
 
Implementarea tagului de masurare. Instructiuni, resurse, reguli
Librariile care contin tagul de masurare pentru diversele tipuri de implementari pot fi accesate la
http://www.spring.de/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=93&lang=en

Tagul de masurare poate fi implementat in urmatoarele tipuri de playere:
 
  • Windows MediaPlayer
  • RealPlayer
  • Player-e custom create in Flash sau Silverlight
 
Reguli generale de implementare:
 
  • Masurarea unui stream trebuie facuta folosind un singur tag de masurare
  • Tagul de masurare trebuie executat doar pe evenimentele specificate in instructiunile de implementare (onload, play etc), o singura data pentru fiecare
  • Orice alt apel al tagului pe alte obiecte/evenimente din pagina/stream este interzis.