Newsletter

Pozitia BRAT la OUG din 10 iunie 2015

Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT) apreciaza intentia Guvernului Romaniei, manifestata prin aprobarea OUG din data de 10 iunie 2015, care are obiectivul de a oferi ajutor de stat operatorilor economici din domeniul audiovizual care produc si difuzeaza emisiuni informative, culturale și educative, de interes public.
 
Intelegand obiectivul Guvernului de a stimula operatorii economici ce sprijina interesul public in domeniul informarii si culturii, BRAT apreciaza  ca o astfel de initiativa este benefica si utila in domeniul audiovizualului si in egala masura in domeniul presei scrise si al mediului online. Emisiuni sau articole informative, culturale si educative de interes public sunt difuzate atat prin intermediul audiovizualului (radio si TV), cat si prin intermediul presei scrise tiparite si al mediului online. Cele doua medii mentionate, presa scrisa tiparita si mediul online, se confrunta cu o serie de dificultati persistente si severe, aceste medii alocand resurse financiare si umane importante pentru productia si distribuirea de programe informative, culturale sau educative, articole care in termeni economici sunt mai putin eficiente (au valoare comerciala mult redusa comparativ cu articole sau materiale de divertisment).
 
Oferirea de ajutor de stat in domeniul audiovizualului, fara a sprijini in egala masura domeniul presei scrise si al mediului online, va crea, in opinia BRAT, dezechilibre semnificative in mass media si va aduce un avantaj economic domeniului audiovizual. Pentru a-si atinge cat mai bine obiectivul de a oferi publicului larg continut de calitate, informativ, cultural si educativ, Guvernul trebuie sa aiba in vedere ca diseminarea acestui tip de continut se realizeaza prin intermediul tuturor celor 4 medii (tv, radio, presa scrisa, online). Astfel, oferirea ajutorului de stat echilibrat intre cele 4 medii poate fi solutia otima pentru atingerea obiectivului asumat.
 
Criteriile de alocare a acestor ajutoare de stat, pe de o parte intre cele 4 medii (tv, radio, presa scrisa, online), cat si in interiorul fiecarui mediu intre diversele posturi tv, statii radio, publicatii, siteuri de continut, trebuie si pot fi realizate pe criterii de performanta, transparenta si independenta, care sa asigure impartialitatea si corectitudinea alocarii acestor fonduri. In acest sens, BRAT realizeaza de peste 15 ani studii relevante in domeniul presei scrise (auditul de tiraje si Studiul National de Audienta) si al domeniului online (Studiul de Audienta si Trafic Internet), recunoscute de industria de profil si jucatorii din domeniu, validate de utilizarea unor standarde internationale recunoscute in masurarea media. Rezultatele privind performantele publicatiilor si siteurilor sunt publice si pot fi consultate la www.brat.ro, iar informatii mai detaliate privind continutul si profilul publicului pot fi puse la dispozitie la solicitare.
 
IAA Romania sustine punctul de vedere al BRAT cu privire la acordarea de ajutor de stat operatorilor economici din domeniul audiovizual, apreciind ca o initiativa de genul OUG din 10 iunie 2015 poate fi benefica atat timp cat ea este aplicata in mod egal tuturor operatorilor care produc acest tip de continut, indiferent de modul in care aceasta ajunge la cetatean.
 
“Prin insasi natura sa, ajutorul de stat creeaza un avantaj competitiv selectiv si distorsioneaza libera concurenta. Selectivitatea creata prin sprijinirea unor categorii de companii din domeniul audiovizual in detrimentul altora poate crea dezechilibre majore atat in ceea ce priveste libera concurenta, poate conduce la influentarea continutului audiovizual si, in ultima instanta, la cenzura. Orice set de criterii care sa asigure transparenta si corectitudine in atribuirea unui astfel de ajutor trebuie construit pe baza masuratorilor si rezultatelor de performanta a fiecarui mijloc mass media in parte, masuratori desfasurate pe baza unor standarde internationale si agreate de toate companiile active pe piata de media si comunicare”, sustine IAA Romania.
 
In acest context, Biroul Roman de Audit Transmedia si IAA Romania vor face impreuna demersurile necesare astfel incat punctul lor de vedere referitor la OUG din 10 iunie 2015 sa se concretizeze in demersuri legislative, in prezent indentificand cele mai adecvate modalitati de a aborda aceasta tema.

Infiintarea Departamentului Furnizorilor in cadrul BRAT

In cadrul AG BRAT din data de 26.03.2015 a fost decisa infiintarea unui departament in cadrul BRAT destinat furnizorilor de spatiu publicitar. Noul departament are ca scop crearea unui cadru structural pentru discutarea problemelor specifice furnizorilor de spatiu publicitar.
 
In vederea identificarii corespunzatoare a nevoilor comune ale furnizorilor de spatiu publicitar din cadrul BRAT  a fost realizat un scurt sondaj in randul acestora.  Companiile au fost rugate sa isi expuna punctul de vedere structurat pe 3 directii: 
  • Probleme intalnite in zona de reglementare cu accent pe cadrul legislativ, in special legea achizitiilor publice si implicarea statului in sprijinirea mass media
  • Probleme de baza ale activitatii de vanzare a spatiului publicitar
  • Probleme specifice ale furnizorilor de spatiu publicitar, ca de exemplu probleme legate de tiparul si distributia publicatiilor tiparite sau probleme legate de relatia cu diverse companii ce ofera solutii tehnologice si/sau diverse servicii in cazul mediului online
La acest sondaj au raspuns 43 de companii din randul furnizorilor de spatiu publicitar membri BRAT: editori de presa scrisa si onlie, radio difuzori si companii de outdoor.
Rezultatul general al evaluarii chestionarului arata ca majoritatea celor care au raspuns isi doresc ca BRAT sa se implice in identificarea unei modalitati de cooperare cu statul roman prin reprezentarea industriei de media in cadrul discutiilor cu reprezentantii Guvernului, precum si prin actiuni de lobby pentru obtinerea unui cadru fiscal mai relaxat, a facilitatilor fiscale si in mod deosebit a subventiilor necesare mentinerii unei activitati adecvate de informare si educare a publicului larg, rol pe care mass media nu il poate juca in contextul economic actual decat daca este sprijinita de Guvern.
 
In acest sens, BRAT va initia o serie de intalniri cu reprezentantii furnizorilor din cadrul asociatiei pentru identificarea directiilor si actiunilor concrete ce vor avea loc in urmatoarea perioada, in vederea demararii in cel mai scurt timp a acestor actiuni.

Primele rezultate de audienta pentru presa scrisa la nivel national

Biroul Roman de Audit Transmedia a publicat primele rezultate de audienta pentru presa scrisa corespunzatoare intregii populatii a Romaniei cu varsta intre 14 si 74 de ani, prin intermediul Studiului National de Audienta (SNA). Pentru prima data rezultatele de audienta ale presei scrise sunt disponibile si pentru populatia din mediul rural, livrarile anterioare de date studiind doar populatia urbana.
 
Accesul la rezultatele de audienta din mediul rural vor aduce noi informatii clientilor de publicitate dornici sa investeasca in aceasta zona, oferind beneficiarilor studiului o imagine completa asupra modului in care populatia Romaniei citeste publicatii tiparite, ziare sau reviste, si posibilitatea de a analiza consumul media diferentiat pentru publicul din mediul urban sau rural.
 
Informatii suplimentare si rezultatele studiului sunt disponibile pe site-ul BRAT, in pagina dedicata: http://www.brat.ro/sna/livrare/sna-capi-sep13-mai15/.

O noua categorie de membri BRAT: agentii de PR si creatie

In urma deciziei Consiliului Director al BRAT a fost infiintata o noua categorie de membri in cadrul asociatiei, respectiv agentii de PR si creatie.
 
Prin acest demers, BRAT a lansat o invitatie deschisa tuturor agentiilor de PR si comunicare, sau celor de creatie, de a se alatura asociatiei si de a beneficia de rezultatele pe care aceasta le poate pune la dispozitie acestor companii. Accesul la datele studiului SNA FOCUS, in special la cele destinate identificarii intereselor si atitudinilor oamenilor, consumului diverselor categorii de produse si servicii, surselor de informare, ofera agentiilor de PR sau creatie informatii relevante in luarea unor decizii strategice importante in activitatea lor.
 
Infiintarea acestei categorii de membri in cadrul BRAT le ofera agentiilor de PR si creatie un spatiu de discutie reglementat, ce poate constitui un context favorabil de cooperare si parteneriat in vederea sustinerii unor interese comune specifice, avand la baza informatiile si rezultatele furnizate de asociatie, prin intermediul studiilor derulate.
 
Prima agentie de PR care a aderat la BRAT in aceasta calitate a fost GMP PR Romania, urmata la scurt timp de Oxygen PR.
“Aderarea la BRAT, organizatia reprezentativa a media din Romania, vine in completarea instrumentelor de monitorizare si evaluare propriii sau independente pe care agentia le utilizeaza in mod curent pentru analiza datelor si obiceiurilor de consum, precum si pentru masurarea impactului campaniilor pe care le deruleaza pentru clientii din portofoliu. Calitatea de membru BRAT ofera Oxygen acces la informatii despre audienta presei scrise si a mediului online, la tirajul publicatiilor si la investitii in publicitate (presa scrisa, online, radio si outdoor). Accesul la date ne ajuta sa conturam strategii, sa evaluam campanii si sa deservim mai bine brandurile din portofoliu. Ne bucura ca, odata cu infiintarea noii categorii de membri BRAT, adresata agentiilor de PR si creatie, putem dispune de informatii corecte si relevante despre audienta, tiraje sau date demografice”, a declarat Raluca Teodorescu, managing director Oxygen.


Membri BRAT – aderari mai – iunie 2015      

Felicitam decizia urmatoarelor companii de a adera la BRAT, un pas important facut spre normalitate in industria de media si publicitate din Romania:
1.    SC Active Media SRL – a aderat in vederea participarii la proiectul MIP OOH
2.    SC Digital Media Mix SRL – a aderat in vederea participarii la Studiul de Audienta si Trafic Internet (SATI)
3.    SC Casadex Construct SRL - a aderat in vederea participarii la Studiul de Audienta si Trafic Internet (SATI)
4.    SC Next Advertising Servicii si Achizitii 2011 SRL – a aderat in vederea participarii la proiectele MIP Radio si MIP Presa Scrisa
5.    SC Clear Media SRL – a aderat in vederea participarii la proiectul MIP OOH
6.    SC NYS Experience SRL – a aderat in vederea participarii la Studiul de Audienta si Trafic Internet (SATI)
7.    SC Oxygen Public Relations SRL – a aderat in cadrul noii categorii de membri BRAT, agentii de  PR si creatie

Imbunatatiri ale serviciului Monitorizarea Investitiilor in Publicitate (MIP)
 
Studiul Monitorizarea Investitiilor in Publicitate (MIP) ofera, prin intermediul aplicatiei Media Monitor, informatii detaliate cu privire la campaniile de publicitate desfasurate in presa scrisa, radio, online si OOH.
Venind in intampinarea nevoilor utilizatorilor serviciului, BRAT a adaugat doua noi modalitati de raportare automatizata in cadrul serviciului. Astfel, saptamanal si lunar, beneficiarii serviciului pot primi rapoarte predefinite ce contin toate campaniile publicitare noi lansate in ultima saptamana, respectiv in ultima luna. Aceste noi caracteristici ale raportarii completeaza sistemul de avertizare rapida “Early Warning” functional inca de la inceputul serviciului, si care consta in semnalarea lansarii unei campanii de publicitate intr-un termen cat mai scurt de la lansarea acesteia.
Serviciul este disponibil pentru presa scrisa, radio si online si, inca de la implementare, caracteristica sa principala a fost aceea de a pune zilnic la dispozitia utilizatorilor rezultate de monitorizare complete si verificate  pentru campaniile lansate in ziua curenta (print) sau in ziua anterioara (radio si online).
 
Corectarea rezultatelor de trafic in cazul a 3 websiteuri masurate in SATI
 
BRAT a corectat rezultatele de trafic SATI zilnice, saptamanale si lunare de pe www.brat.ro/sati/rezultate , pentru site-urile www.ziare.com (perioada 1 octombrie 2014 - 15 februarie 2015), www.perfecte.ro (perioada 1 iulie 2014 – 31 ianuarie 2015) si www.spynews.ro (perioada 15 octombrie 2014 – 10 februarie 2015), deoarece acestea au implementat tagul SATI fara respectarea Regulamentului Tehnic  SATI. Situatia a fost analizata in cadrul Comisiei Tehnice a SATI, unde a fot decisa corectarea rezultatelor de trafic afisate pentru perioadele afectate de implementarea neconforma, precum si avertizarea utilizatorilor datelor asupra acestei modificari.