Comunicat de presa: Sprijin din partea autorităților pentru editorii legitimi de presă scrisă și online, în contextul crizei generate de COVID19

Starea de urgență și măsurile stabilite de autorități în vederea stopării epidemiei de COVID19 au un impact negativ major asupra industriei legitime de presă din România, în special în cazul presei scrise și a mediului online legitim, auditat, care respectă standarde profesionale și etice

Printre efectele imediate ale acestor măsuri se înscriu scăderea cu peste 50% a veniturilor din publicitate, cu peste 90% a celor din vânzarea și distribuția la chioșcurile de ziare, reducerea drastică a tirajelor publicațiilor, sistarea apariției edițiilor tipărite. Creatorii de conținut scris, companiile ce furnizează știri online și cei din presa tipărita, nu au surse de venit care să nu fie afectate semnificativ de criza generată de instituirea stării de urgență. Fără sprijinul imediat al autorităților, o mare parte dintre companiile care activează în acest domeniu își vor înceta activitatea, punând astfel în pericol informarea obiectivă și corectă a publicului.
 
 „Știrile, informațiile corecte și obiective sunt în această perioadă la fel de importante precum utilitățile de bază. Chiar dacă consumul de știri a crescut exponențial în ultimele zile, producătorii de conținut de calitate, în special presa scrisă și site-urile care nu promovează fake news sau titluri înșelătoare, înregistrează venituri mult mai mici din publicitate, multe companii mari sistând complet comunicarea comercială. Cred că nimeni nu își dorește ca populația să se informeze doar din rețelele de socializare ori din surse incerte, ce nu practică un jurnalism ghidat de principii etice, ci care doar încearcă să adune trafic cu orice preț pentru a încasa bani din publicitatea automatizată, promovată de platformele globale. Am încredere că Guvernul va ajuta instituțiile de presă legitime și va susține jurnalismul de calitate, având la îndemână mai multe forme: derularea unor campanii de comunicare legitime prin intermediul site-urilor și publicațiilor care respectă standardele de calitate, aplicarea de măsuri economice specifice, ajutor de stat, scutiri temporare de la plata unor taxe și impozite etc.”, consideră Dragoș Stanca, Președinte BRAT.
 
Internetul este sursa de informație principală pentru 70% din populația activa, procentul depășind 75% pentru populația sub 35 de ani. 35% din populația României utilizează ca sursă principala de informare presa scrisa, fenomen prezent în proporție mai mare la populația de peste 65 ani - Sursa: SNA FOCUS, realizat de BRAT. 
 
Dacă analizăm datele ultimelor săptămâni, creșterea interesului publicului pentru știrile online, pentru site-uri în general este excepțională, și depășește în amploare orice eveniment anterior important (Alegeri Europarlamentare sau Prezidențiale, evenimente sportive, catastrofe naturale, etc). Astfel, începând cu data de 9 martie 2020, știrile online au inregistrat valori duble de trafic, iar consumul general de informații publicate pe site-uri a crescut cu 54%. Cele mai importante siteuri de stiri inregistrau in ultimele luni intre 1 milion si 3 milioane de vizitatori lunar, fiind importante surse de stiri pentru publicul larg. In luna martie 2020 estimam, pe baza datelor de trafic deja inregistrate, ca numarul persoanelor ce vor accesa siteuri de stiri va depasi 4 – 5 milioane de oameni, siteurile devenind cele mai importante canale de informare din Romania. Anexăm rezultatele relevante din cadrul studiului SATI (www.sati.ro).
 
În acest context complex, menținerea funcțională a instituțiilor de presă ce furnizează știri corecte este esențială, atât pentru publicul larg, cât si pentru autorități.
 
În acest sens, BRAT, asociația profesională a industriei de media ce reprezintă peste 75 de editori de presă scrisă și online din România, care împreuna editează peste 350 de site-uri, ziare și reviste, a transmis Secretariatului General al Guvernului o propunere care cuprinde măsuri care să limiteze efectele negative ale instituirii Stării de Urgență și pandemiei COVID19 asupra instituțiilor de presă. Solicitarea a fost transmisă prin semnarea, împreună cu ARCA – Asociația Română de Comunicații Audiovizuale, a unui apel comun către Guvern, în care starea presei, indiferent de modul ei de a ajunge la public (online, radio, TV, publicații), este adusă în atenția autorităților.
 
Aceste măsuri cuprind includerea companiilor care editează site-uri, ziare sau reviste pe lista celor ce pot beneficia de exceptări de la plata sau amânări ale plăților taxelor și impozitelor, sprijin de stat, utilizarea site-urilor și ziarelor în realizarea comunicărilor oficiale ale autorităților, includerea activităților realizate de editori în sprijinul informării publicului în categoria serviciilor esențiale.
 
Mai mult, recomandăm autorităților direcționarea unui eventual sprijin către acele companii care editează produse media online sau tipărite și care respectă standardele profesionale ale industriei, făcând eforturi în sensul profesionalizării și transparentizării activității proprii. 
 
Pentru a înlătura orice suspiciune ori a lăsa loc de abuzuri și pentru a nu încuraja prin acest demers tocmai finanțarea surselor îndoielnice de informare, care promovează „fake news”, știri alarmiste și neverificate, BRAT se pune la dispoziția autorităților pentru a crea un set de criterii prin care se pot identifica editorii de bună-credință. Printre aceste criterii se pot număra existența unui sediu social valid, a unui administrator identificabil al societății, apartenența la o organizație profesională recunoscută sau aderarea la un cod etic, a unui număr minim de angajați cu forme legale, site-uri si publicații care respectă standardele globale ale industriei și reglementările de tip GDPR, precum și dovezi clare asupra impactului crizei COVID19 în situațiile financiare ale societăților editoare (ex: un impact de minim 25% scădere în venituri față de aceeași perioadă a anului precedent). 
 
Editorii de presă scrisă și online din România vor participa în continuare la procesul de informare a publicului în vederea limitării răspândirii epidemiei de coronavirus și își manifestă disponibilitatea pentru dialog cu autoritățile.
 
Despre BRAT: 
 
Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) este organizația industriei de media și publicitate ce reprezintă peste 150 de companii care activează in acest domeniu: editori de presă scrisă și online, companii de outdoor, difuzori de radio, organizatori de evenimente, agenții, regii și clienți de publicitate. BRAT pune la dispoziția industriei de media și publicitate studii strategice și tactice esențiale în realizarea strategiilor de media și comunicare și în achiziția de media, fiind reperul industriei în tranzacționarea publicității. www.brat.ro 

Rezultate de trafic si analiza accesului publicului la siteurile de stiri
 
SATI (Studiul de Audienta si Trafic Internet) ofera informatii complete cu privire la audienta, profilele sociodemografice si traficul siteurilor web de peste 12 ani, fiind standardul recunoscut al presei online in masurarea performantelor siteurilor sub aspectul accesarii lor de catre public. SATI este realizat de catre BRAT pe baza unor standarde si metodologii acceptate la nivel international, agreate de membrii si recunoscute de industria de media si publicitate. Rezultatele de audienta SATI reprezinta etalonul pietiei de publicitate in tranzactionarea spatiului publicitar pentru mediul online. In prezent, in cadrul studiului SATI sunt masurate peste 210 siteuri, pentru care studiul ofera rezultate de trafic in timp real si rezultatele de audienta si profil cu frecventa lunara.
 
Client unic (Unique user/Unique Client) – un browser, identificat printr-o combinatie unica a mai multor variabile precum User Agent (tipul browserului si sistemul de operare), Registration ID, Cookies etc.
 
Numarul de vizitatori pe luna: persoane ce acceseaza cel putin o pagina de continut a unui website intr-o perioada de 1 luna.
Informatii despre metodologia studiului se pot gasi la https://www.brat.ro/sati/metodologie, iar rezultatele publicate la https://www.brat.ro/sati/rezultate/type/site/page/1/c/all.
 
In continuare vom prezenta cateva rezultate generale de trafic, prin care se poate observa interesul crescut al publicului pentru siteuri, incepand cu data de 9 martie 2020. Consumul, accesarea siteurilor a crescut semnificativ in ultimele 2 saptamani, si aproape s-a dublat in cazul siteurilor specializate in stiri, analize si informatii economico-financiare. Se poate remarca, de asemenea, si cresterea interesului pentru siteurile de divertisment.















Siteuri de stiri generale, stiri si analize, numarul vizitatorilor in luna februarie 2020 si numarul clientilor unici saptamanali in luna martie 2020.

Site Numarul de vizitatori luna februarie 2020 Medie saptamanala februarie 2020 Saptamana 2-8 martie Saptamana 9-15 martie Saptamana 16-22 martie
mii persoane clienti unici
digi24.ro 2,520,983 3,583,283 3,327,682 6,728,122 6,823,433
adevarul.ro 2,510,284 3,222,822 3,172,243 4,357,640 4,795,350
libertatea.ro 2,347,010 2,929,219 2,837,831 4,232,729 4,323,244
stirileprotv.ro 1,959,528 2,651,690 2,518,468 3,655,103 3,823,814
observator.tv 1,470,039 1,567,817 1,455,143 2,332,737 2,387,215
fanatik.ro 1,417,962 1,571,494 1,519,752 2,211,348 2,026,214
antena3.ro 1,368,653 1,558,944 1,541,606 2,258,330 2,805,894
evz.ro 1,298,800 1,548,194 1,648,560 2,376,501 2,819,838
mediafax.ro 1,247,438 1,454,016 1,313,709 2,497,223 3,627,024
stiripesurse.ro 1,171,294 1,381,575 1,412,173 2,343,226 2,356,099
dcnews.ro 1,100,217 1,185,769 1,123,218 1,390,010 1,412,613
romaniatv.net 1,070,676 1,022,427 1,092,150 1,431,206 2,263,715
ziare.com 1,005,223 1,610,335 1,605,434 1,972,882 2,304,505
b1.ro 886,934 674,658 253,843 435,821 230,193
click.ro 783,226 804,445 738,343 1,090,551 987,338
hotnews.ro 729,071 1,310,773 1,263,967 2,421,670 2,299,494
gandul.ro 707,021 682,913 481,883 1,009,724 1,367,925
stirilekanald.ro 610,773 547,861 557,991 514,079 533,392
huff.ro 552,642 502,183 744,930 1,500,673 1,346,003
ziaruldeiasi.ro 537,089 536,767 449,756 837,256 732,606
agrointel.ro 473,830 434,474 520,907 952,716 818,633
g4media.ro 385,480 486,687 611,812 1,303,711 1,748,736
ebihoreanul.ro 276,637 289,885 278,992 381,423 322,503
ziaristii.com 265,490 278,889 166,300 452,719 728,890
renasterea.ro 261,995 253,925 162,322 343,167 340,953
greatnews.ro 254,490 185,590 230,709 218,795 135,883
cotidianul.ro 235,746 256,277 399,452 409,042 651,041
newsweek.ro 208,218 185,281 151,328 261,029 740,237
monitorulcj.ro 170,293 207,660 326,041 438,520 313,392
rfi.ro 164,615 177,530 177,353 395,916 478,795
agerpres.ro 164,095 178,855 157,564 267,139 369,055
paginademedia.ro 150,361 133,763 85,489 209,276 139,963
szekelyhon.ro 89,081 214,607 238,811 330,287 353,657
9am.ro 81,532 67,127 61,280 89,537 63,400
zi-de-zi.ro 72,493 74,303 85,266 193,004 208,054
kronikaonline.ro 68,202 126,321 68,104 283,634 136,437
foter.ro 56,537 104,544 123,211 160,804 166,587
sibiu100.ro 52,878 46,606 43,916 79,513 99,578
romania-insider.com 35,249 125,877 159,129 310,003 197,093
monitorulexpres.ro 11,420 22,506 24,046 20,874 17,929

 




































































________________________