LATER EDIT: BRAT publică raportul anual privind investițiile în publicitate din 2023. Influencer marketing începe să fie raportat

Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) furnizează industriei media și publicitare raportul de analiză a pieței de publicitate în 2023, raport elaborat pe baza datelor obținute în cadrul studiului Monitorizarea Investițiilor în Publicitate pentru mediul online, presa scrisă, radio, OOH și influencer marketing.

Concluziile generale arată că în 2023, investițiile în publicitate în cele 4 medii (online, OOH, radio și presa scrisă) au atins aproximativ 740 de milioane de euro (valoare calculată utilizând prețurile de listă/ratecard), înregistrând o creștere de aproximativ 12% față de 2022.

Investițiile în publicitate în mediul online, OOH și radio au înregistrat creșteri semnificative, cu un avans de 10%, respectiv 12% și 16% față de anul 2022, în timp ce investițiile în presa scrisă își continuă trendul descendent.

Retailul rămâne în continuare cel mai mare investitor în publicitate pentru mediile monitorizate de către BRAT, înregistrând aproximativ 25% din totalul acestora, cu o creștere de aproximativ 18% față de 2022. Cele mai importante creșteri ale nivelului investițiilor au fost realizate de clienții din zona de magazine și comenzi online (+43%), sănătate și domeniul farmaceutic (+28%) și non-comercial (campanii de informare derulate de diverse agenții guvernamentale +25%).

Superbet, IQOS și eFortuna.ro domină mediul online în 2023, reprezentând împreună aproximativ 17,5% din totalul investițiilor în publicitate în acest mediu. Orange este marca cea mai promovată în publicitatea OOH, cu aproximativ 8% din totalul investițiilor, urmată de Kaufland și McDonald's, fiecare cu aproximativ 4%, respectiv 3% din totalul investițiilor în publicitatea OOH. În topul investițiilor în publicitatea radio, primele trei locuri sunt ocupate de retaileri Lidl, Kaufland și Carrefour, totalizând aproximativ 12% din totalul investițiilor în acest mediu, în timp ce în cazul presei scrise, primele trei locuri sunt ocupate de mărcile Intredo, Lidl și Superbet, totalizând un sfert din totalul investițiilor în acest mediu.

Începând cu ianuarie 2023, BRAT a extins monitorizarea investițiilor în publicitate în zona de influencer marketing. Astfel, în 2023, au fost monitorizate 94.646 de postări comerciale, 80% dintre acestea fiind realizate pe Instagram, iar 11% pe TikTok. 5.307 de clienți au comunicat prin influencer marketing, 80% dintre aceștia comunicând exclusiv prin influencer marketing, fără a fi activi și în alte medii monitorizate în 2023.

Raportul complet privind tendințele și evoluția pieței de publicitate este disponibil membrilor BRAT și se regăsește pe site-ul BRAT, accesând linkul următor: https://www.brat.ro/mip/raportari_anuale/2023












Despre BRAT
 
Asociația Biroul Român de Audit Transmedia este organizația din industria media și publicitate care are ca obiectiv stabilirea de metode și standarde comune privind modalitatea de măsurare a indicatorilor de performanță ai produselor media.
 
BRAT sprijină industria de media și publicitate prin studii strategice și tactice utilizate în elaborarea strategiilor de media și comunicare, precum și în procesul de achiziție de media. BRAT măsoară transparent și obiectiv audiența mediului online (SATI), a presei scrise (SNA și Auditul Tirajelor), precum și panotajul (SAO). De asemenea, BRAT realizează studiul de consum și strategie media (FOCUS) și monitorizează investițiile în publicitate în 5 medii (MIP): online, presă scrisă, panotaj, radio și influencer marketing.
 
Monitorizarea Investițiilor în Publicitate (MIP) este studiul efectuat de BRAT care furnizează pieței de media și publicitate informații complete despre campaniile publicitare desfășurate în cadrul publicațiilor tipărite, emisiunilor stațiilor radio, site-urilor web, locațiilor OOH statice și dinamice, precum și cele derulate prin influencer marketing. Rezultatele MIP sunt disponibile beneficiarilor membri BRAT, cât și altor companii interesate de aceste rezultate.

LATER EDIT:

Monitorizarea Investițiilor în Publicitatea Online (MIP Online) pune la dispoziția industriei investițiile în publicitatea din mediul online, evaluată în funcție de numărul de afișări ale bannerelor publicitare, precum și valoarea acestora calculată la prețul de listă (rate-card), pentru campaniile de publicitate display derulate de către companiile autohtone. MIP Online nu include date despre investițiile în publicitatea servită prin intermediul platformelor globale (de exemplu, Google Display Network), site-urile specializate (cum ar fi YouTube etc.) sau rețelele sociale (Facebook, TikTok etc.), care nu permit o monitorizare independentă. Estimările indică (având în vedere lipsa datelor transparente din partea companiilor globale la nivel de țară) că acestea reprezintă marea majoritate a investițiilor din publicitatea online disponibile în România. În cadrul MIP Online sunt monitorizate aproximativ 2.800 de site-uri web care permit monitorizarea transparentă a spațiilor lor publicitare (dar nu includ și plasamentele cedate de acestea prin sisteme automatizate către platformele globale).
 
Persoană de contact pentru presă:
Arina Ureche (comunicare@brat.ro, 0722 755 227)
www.brat.ro