Audit Tiraje

Auditul tirajelor publicatiilor tiparite si electronice

Auditul tirajelor ofera pietei de media si publicitate informatii complete referitoare la cifrele de difuzare ale publicatiilor tiparite si editiile digitale ale acestora.
 
Auditul tirajelor reprezinta certificarea cifrelor de difuzare pe baza documentelor contabile detinute de editor, utilizand:
  • Standarde si metodologii create si acceptate de industria de media si de publicitate;
  • Standarde si metodologii international recunoscute de IFABC (International Federation of Audit Bureaux of Circulation);

Auditul tirajelor reprezinta pentru piata de media si publicitate:
  • un instrument profesionist si independent pentru evaluarea performantelor publicatiilor in functie de tiraj;
  • standardul acceptat si utilizat de intreaga piata de publicitate in tranzactionarea spatiului publicitar;
  • asigura comparabilitatea datelor de difuzare pentru toate publicatiile, prin verificarea lor dupa aceleasi standarde si metodologii;
  • asigura controlul direct al industiei de media si publicitate, in special a agentiilor si clientilor, in procesul de realizare a verificarilor tirajelor;
 
Auditul tirajelor este un proces continuu care se realizeaza pe baza unui set de reguli stabilite de membrii asociatiei. Regulamentele dupa care este realizat auditul tirajelor pot fi consultate in pagina regulamente.
 
Etapele procesului de audit sunt urmatoarele: 
  • inscrierea produsului media pentru a fi auditat prin completarea si transmiterea cererii de audit;
  • transmiterea informatiilor privind tiparul publicatiilor necesare realizarii controlului in teren a tirajului brut
  • completarea declaratiei de difuzare si transmiterea acesteia catre BRAT, alaturi de documentele necesare verificarii cifrelor de difuzare.
  • verificarea de către BRAT a declaratiei de difuzare
  • publicarea cifrelor de difuzare pe site-ul BRAT 

Etapele procesului de audit pot fi analizate pe larg in pagina metodologie de audit

Cele mai importante reguli dupa care se efectueaza auditul sunt:
  • Auditul are loc trimestrial, imediat dupa depunerea declaratiei de difuzare
  • Cifrele de difuzare verificate se publica de 4 ori pe an la aceeasi data pentru toti editorii si sunt acceptate si utilizate de industria de publicitate, dupa cum urmeaza:
    • 15 martie (cifrele de difuzare pentru oct-dec)
    • 15 iunie (cifrele de difuzare pentru ian – mar)
    • 15 septembrie (cifrele de difuzare pentru apr-iun) 
    • 15 decembrie (cifrele de difuzare pentru iul -sept)
  • ​Editorii au obligativitatea auditarii tuturor publicatiilor editate, cu anumite  exceptii prevazute de regulament (ex: publicatii nationale cu tirajul brut sub 2000 de exemplare, publicatii locale cu tiraje sub 500 de exemplare, suplimente).