Centru media
« Inapoi la centru media
13 Aug 2020

Comunicat de presa: BRAT a finalizat primul studiu legat de consumul de conținut audio în format digital în România

Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) anunță finalizarea și publicarea raportului de cercetare privind consumul de conținut audio în format digital – primul studiu de acest tip care își propune studierea profilului ascultătorilor de podcast din România.

Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) anunță finalizarea și publicarea raportului de cercetare privind consumul de conținut audio în format digital – primul studiu de acest tip care își propune studierea profilului ascultătorilor de podcast din România.
 
Studiul „Podcast-ul în România” a fost realizat de BRAT la inițiativa Banca Transilvania, cu sprijinul Thinkdigital, e disponibil gratuit doar pentru companiile membre ale organizației și își propune să analizeze percepția publicului cu privire la acest nou mediu de comunicare și să estimeze numărul celor care au auzit de acest format, al celor ce ascultă podcast-uri, comportamentul de consum al acestora, profilul lor, motivațiile și interesele ascultătorilor.
 
Studiul a fost realizat în perioada 17 iunie – 1 iulie, utilizand metoda CAWI (Computer Assisted Web Interview) de colectare a datelor, pe baza unui eșantion online de 3.918 persoane, și este relevant pentru populația din România ce utilizează internetul, cu vărste între 16 și 50 de ani (aproximativ 8,5 milioane persoane).
 
În România sunt 3,2 milioane de persoane care declară că au ascultat vreodată cel puțin un podcast, fie doar ca material audio, fie în format video podcast. Ei reprezintă 37,8% din utilizatorii de internet cu vârsta 16-50 de ani, provenind preponderent din mediul urban, unde penetrarea podcast-urilor este semnificativ mai mare decât cea din rural, în urban avem 44% din populație ascultători, în timp ce în rural procentul acestora este de doar 29%.
 
Fenomenul ascultării podcasturilor este la început: 58% din ascultători au descoperit podcast-urile de mai puțin de un an (sub 6 luni – 38,5%, 6-11 luni – 20%), 25% de 1-2 ani și 17% de 3 sau mai mulți ani. Studiul conține o segmentare a ascultătorilor de podcasturi în funcție de experienșa acestora cu noul mediu de comunicare, experiență dată de vechimea și frecvența ascultării, numărul podcasturilor sau episoadelor ascultate și a timpului petrecut astfel. Analizarea diferitelor segmente de ascultători, fie “începători”, „cunoscători” sau „experimentați”, relevă atât faptul că vorbim despre o piață încă tânără, precum și potențialul acesteia de creștere.
 
Un rol important în popularizarea noțiunii de podcast o au comedianții si vedetele care realizează formate de acest tip, peste jumătate din ascultători căutând divertismentul in ascultarea podcasturilor, așa cum se poate observa din opțiunile ascultătorilor pentru principalele teme de interes:


Raportul complet cuprinde, în circa 80 de pagini, informații detaliate privind publicul pod-casturilor si profilul ascultătorilor, modul de ascultare, conținutul preferat, contextul ascultării,  prezentând pe larg și metodologia utilizată în realizarea studiului.