Ediția I | Iulie 2020  | 

Descarca raport

Studiul „Podcast-ul în România” - realizat de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) la inițiativa Banca Transilvania și cu sprijinul Thinkdigital – își propune să analizeze percepția publicului cu privire la noul mediu de comunicare - „podcast-urile”- și să estimeze numărul celor care au auzit sau asculta podcast-uri, comportamentul de consum al acestora, profilul, motivațiile și interesele ascultătorilor.
 
PODCAST-ul este un cuvânt creat de Apple odată cu lansarea iPod-ului (iPod+Casting) și a intrat în vocabularul modern atunci când oamenii au realizat că sunt liberi să selecteze și asculte materialele audio care îi interesează, fie că este vorba de muzică, povesti, dialoguri sau cărți lecturate, precum și să aleagă momentul când doresc să le asculte.
 
La 19 ani după lansarea iPod-ului și 17 ani de la lansarea primelor podcast-uri în SUA, România pare să fi îmbrățișat acest format aflat în creștere, în special în ultimul an, odată cu lansarea în acest format a mai multor realizatori cunoscuți. În plus, pe fondul pandemiei declanșate și în Romania în martie 2020, volumul de timp petrecut online a crescut semnificativ și a accelerat adopția podcast-urilor.
 
Inițiator al studiului a fost Banca Transilvania, membru al BRAT, una dintre companiile care a fost early adopter al acestui format, atât din punct de vedere al folosirii podcast-urilor ca suport de publicitate, cât și ca instrument propriu de content marketing – prin BT Talks.
 
“La BT avem un feeling foarte bun despre perspectivele podcastingului, ca forma de a produce și de a consuma content și în general investim mult în conținut propriu și ne uităm din ce în ce mai atent la consumul de new audio. Dar, dincolo de ce facem noi, pentru noi, am pornit de la ideea că putem ajuta la creșterea awarenessului și a vizibilității și așa să ajutăm atât creatorii de conținut, cât și piața. Sper ca demersul nostru să ajute atât creatorii  - de la specialiști în diferite domenii, vedete și influenceri și până la studiouri sau posturi radio), cât și companiile care sunt interesate de noile formate audio. Am găsit parteneri de nădejde în BRAT, THINKDIGITAL și Dragoș Stanca și am reușit să punem studiul pe picioare într-un timp record
Sergiu Mircea, Director Executiv, Marketing / Comunicare, Banca Transilvania


Studiul, realizat de BRAT în perioada 17 iunie – 1 iulie 2020, identifică percepția publicului referitoare la podcast-uri și estimează numărul ascultătorilor și comportamentul acestora, pe baza unui eșantion de 3.918 respondenți. Studiul nu își propune să definească noțiunea de podcast din perspectiva profesioniștilor industriei și nu realizează o măsurare tehnică a numărului de ascultări sau a timpului de ascultare pentru podcast-uri. Așa cum este prezentat pe larg în capitolul de metodologie, studiul a fost realizat pe baza unui eșantion online, selectat aleator din cadrul unui panel online, eșantion ce a completat un chestionar cu întrebări prestabilite utilizând metoda CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing).
 
În special, într-un mediu nou de comunicare ca cel al podcast-urilor, criteriile de clasificare și definițiile elementelor ce caracterizează respectivul mediu sunt noțiuni în continuă transformare, fiind influențate atât de exigentele profesioniștilor cât și de percepția, modalitatea de consum și maturitatea publicului consumator. BRAT și partenerii săi în realizarea acestui studiu și-au propus să facă o radiografie a fenomenului podcast-urilor, așa cum este el perceput de către publicul din România, pentru a oferi industriei de profil o imagine actuală, pe care să își poată baza deciziile strategice viitoare.
 
„Noile medii de comunicare au devenit, în ultimul timp, relevante pentru public și încep să atragă atenția clienților și agențiilor de publicitate, care au nevoie de informații credibile, corecte, pe care să își bazeze deciziile strategice de comunicare.
 
Vremea intuițiilor și a convingerilor personale față de aceste noi medii a trecut, este timpul ca ele să devină subiectul studiilor și să poată fi analizate comparativ cu celelalte medii. 
 
BRAT a devenit partener în realizarea acestui studiu despre ascultătorii de podcast-uri din dorința de a pune la dispoziția membrilor săi informații despre un mediu nou de comunicare. Propunerea BT, membru BRAT ce are acces la studiul de strategie și consum, SNA FOCUS, a fost un foarte bun prilej de a realiza un astfel de studiu, bazându-ne pe structura universului măsurată cu precizie în SNA FOCUS și completând cu informații culese într-un studiu online relevant, realizat pe aproape 4.000 de indivizi, realizat împreună cu Syno International, furnizorul BRAT pentru cercetarea online.
 
Felicităm Banca Transilvania pentru inițiativa de a realiza un studiu reprezentativ pentru măsurarea fenomenului podcast-urilor, dar și pentru generozitatea cu care pune la dispoziția întregii industrii rezultatele acestui studiu. Le mulțumim colegilor de la BANCA TRANSILVANIA și THINKDIGITAK pentru excelenta colaborare” a declarat Arina Ureche, Director General BRAT.


Daca sunteti membru al asociatiei puteti obtine raportul de cercetare si tabelele de rezultate accesand butonul de mai jos, utilizand datele de autentificare furnizate:



Daca nu sunteti membru al asociatiei puteti solicita raportul de cercetare si tabelele de rezultate accesand butonul de mai jos: