Audit Tiraje

Auditul tirajelor publicatiilor tiparite si electronice

Auditul tirajelor ofera pietei de media si publicitate informatii complete referitoare la cifrele de difuzare ale publicatiilor tiparite si editiile digitale ale acestora.

Auditul tirajelor reprezinta certificarea cifrelor de difuzare pe baza documentelor contabile detinute de editor, utilizand:
  • Standarde si metodologii create si acceptate de industria de media si de publicitate;
  • Standarde si metodologii international recunoscute de IFABC (International Federation of Audit Bureaux of Circulation);
  • Standarde internationale de audit (printre care ISAE 3000).

Auditul tirajelor reprezinta pentru piata de media si publicitate:
  • un instrument profesionist si independent pentru evaluarea performantelor publicatiilor in functie de  tiraj;
  • standardul acceptat si utilizat de intreaga piata de publicitate in tranzactionarea spatiului publicitar;
  • asigura comparabilitatea datelor de difuzare pentru toate publicatiile, prin verificarea lor dupa aceleasi standarde si metodologii;
  • asigura controlul direct al industiei de media si publicitate, in special a agentiilor si clientilor, in procesul de realizare a verificarilor tirajelor;

Auditul tirajelor este un proces continuu care se realizeaza pe baza unui set de reguli stabilite de membrii asociatiei. Regulamentele dupa care este realizat auditul tirajelor pot fi consultate in pagina regulamente.

Etapele procesului de audit sunt urmatoarele: 

  1. depunerea pachetului de audit,
  2. verificarea pachetului de audit pe baza documentelor contabile,
  3. emiterea certificatului de audit.
 
Etapele procesului de audit pot fi analizate pe larg in pagina de metodologie audit.

Cele mai importante reguli dupa care se efectueaza auditul sunt:
  1. Auditul are loc o singura data pe an pentru o perioada de cate 12 luni (aprilie - martie).
  2. Dupa primul audit al tirajelor, editorii pot depune  declaratii pe proprie raspundere cu privire la cifrele de difuzare.  Acestea sunt facute publice trimestrial de catre BRAT la aceeasi data pentru toti editorii si sunt acceptate si utilizate de industria de publicitate.
  3. Declaratiile de difuzare urmeaza a fi auditate de catre editor. Diferente dintre cifrele declarate si rezultatul verificarilor trebuie sa se incadreze intr-o marja de 2% pentru tirajul brut si 10% pentru cel difuzat.
  4. Editorii au obligativitatea auditarii tuturor publicatiilor editate, cu anumite  exceptii prevazute de regulament (ex: suplimente).