Studiul de Audienta si Trafic Internet

Glosar de termeni SATI


1. INDICATORI
2. DICTIONAR TERMENI


1. Indicatori
 
Afisare (Page Impression) – pagina a unui site afisata la solicitarea unui vizitator (un fisier sau o combinatie de fisiere trimise la un vizitator ca raspuns la cererea acestuia)
 
Vizita (Visit) – o serie de una sau mai multe afisari ca rezultat al cererii unui vizitator. O vizita se termina in momentul in care perioada intre 2 afisari consecutive este mai mare de 30 de minute (conform standardelor IFABC).
 
Calculator client unic (Unique user/Unique Client) – o combinatie unica a adresei IP si a altor identificatori. In functie de metodologia aleasa, in afara adresei IP se mai pot lua in considerare si User Agent (tipul browserului si sistemul de operare), Registration ID, Cookies etc.


Numarul de clienti unici ai unui site, pentru o perioada de timp determinata
(fie zi, saptamana, luna, etc) - reprezinta numarul clientilor unici, definiti ca mai sus, care au vizitat site-ul cel putin o data in perioada de timp.
 
Durata medie a vizitei – media duratelor vizitelor

Frecventa medie afisari/vizita – nr de afisari mediu al unei vizite

Pagini de intrare un top al paginilor prin care se intra in site

Pagini de iesire un top al paginilor prin care se iese din site

Timp petrecut pe o pagina timpul masurat in secunde petrecut de vizitator pe pagina

Timp petrecut pe intreg site-ul - timpul masurat in secunde petrecut de vizitator pe site
 
Referring domains – domeniul de unde s-a ajuns in site (daca e cazul)

Search Engine Referralsmotorul de cautare de pe care s-a ajuns in site (daca e cazul)

Search Engine Keywords – cuvintele cheie dupa care s-a facut cautarea pe un motor de cautare, in urma cautarii vizitatorul accedind in site (daca e cazul)
 
Tip browser – ce fel de browser (si ce versiune) foloseste vizitatorul

Sistem de operare – ce fel de sistem de operare ruleaza calculatorul vizitatorului

Cookie acceptance – procentul de browsere care suporta cookies din total browsere
 
Tara/oras de origine (geolocatie) – tara/orasul corespunzatoare clasei de IPuri din care face parte IPul vizitatorului
 


2. Dictionar termeni
 
Adresa IP – numar binar in 32 de cifre (conform IPv4) sau 128 de cifre hexa (conform IPv6), folosit de layerul inferior (IP) al protocolului TCP/IP pentru a identifica sursa/destinatia pachetelor din retea. Este formatat in grupuri de cite 3 cifre, despartite de caracterul . (punct) (conform IPv4) sau in grupuri de 4 caractere hexa, despartite de  caracterul : (doua puncte).
 
Afisare mobisite (mobile impression)
pagina a unui mobisite afisata in browserul unui telefon mobil sau al unui dispozitiv similar, la solicitarea unui vizitator (un fisier sau o combinatie de fisiere trimise la un vizitator ca raspuns la cererea acestuia)
 
Alias – numele de domeniu sau URL care pointeaza spre un website unic.
 
Browser – aplicatie software care permite vizualizarea documentelor hipertext care pot incorpora continut multimedia, aplicatie care permite navigarea pe servere www, ftp, news, e-mail etc.
 
Cache – mecanism prin care se pastreaza in diferite tipuri de memorii informatii/resurse accesate recent si sunt livrate de acolo pina cind « imbatrinesc » si sunt reinnoite.
 
Chat – sistem de comunicare prin mesaje text (sau chiar voce) in timp real.
 
Cobranding – continut furnizat unui « difuzor » de catre un editor de continut. In general continutul conbranded corespunde unei sectiuni a website-ului « difuzorului »
 
Continutul paginii web – informatiile (toate fisierele) care apar pe ecran ca urmare a cererii paginii web.
 
Cookie – fisier text de mici dimensiuni pe care il scrie un browser pe calculatorul client. Este singura posibilitate ca un browser sa scrie pe harddiskul calculatorului client. Acest fisier poate si criptat sau nu.
 
Frame – sectiune separata a unei pagini web, tratata de browser independent fata de restul frame-urilor afisate
 
Grup de siteuri – un numar de siteuri apartinind aceluiasi membru DI BRAT sau pentru care exista acordul editorului fiecarui site in parte de a forma un grup. Numele unui grup de siteuri va fi ales de catre compania membru DI BRAT care il defineste, dar nu poate fi acelasi cu numele de domeniu al oricaruia din siteurile care il compun.
 
Homepage (sau index page) al unui site – pagina care este afisata implicit daca este introdus in browser numele de domeniu al site-ului web.
 
HTTP – hyper text transfer protocol – protocol care ruleaza deasupra protocolului TCP/IP si permite transmiterea/receptia fisierelor HTML.
 
Instant messaging – posibilitatea de vedea daca cineva din lista de amici este online si de a comunica prin mesaje text sau voce in timp real.
 
Link – text sau imagine, care in momentul in care se face left-click pe el, schimba continutul afisat in browser.
 
Mobisite – ansamblu de pagini vizualizabile in browserul unui telefon mobil, avand un continut distinct si uniform, generind audienta, identificat printr-un nume de domeniu unic (pina la al doilea nivel al numelui de domeniu, second level domain) sau prin aliasurile numelui de domeniu.
 
Nume domeniu – numele unic care identifica un website.
-  Top level domain: Ex: .ro, .com, .org etc
-  Second level domain: Ex.: organizatie.ro
-  Third level domain: Ex.: www.organizatie.ro, mail.organizatie.ro

Pagina web – Un document HTML specific afisat ca urmare a unui click al utilizatorului pe un hyperlink sau ca urmare a cererii URL-ului corespunzator in browser.
 
Popup – mica fereastra deschisa deasupra fereastrei principale, deschisa independent sau nu de vointa utilizatorului.
 
Popunder
mica fereastra deschisa sub fereastra principala, deschisa independent sau nu de vointa utilizatorului.
 
Redirect – pagina web care trimite vizitatorul automat catre un alt URL.
 
Referrer – URL-ul complet (fully-qualified) al paginii de pe care, printr-un hyperlink, vizitatorul a venit pe URL-ul curent.
 
Request – actiune realizata de un utilizator (prin intermediul browserului web sau al altei aplicatii client) prin care cere o anumita resursa unui server.
 
Sectiune a unui website – un subansamblu coerent al unui website, un ansamblu logic al unui website accesibil printr-un URL structurat.
 
Spam – trimiterea de emailuri catre destinatari fara ca acestia sa-si fi exprimat acordul sau sa fi cerut informatiile continute in acele emailuri.
 
Spider (Bot) – un program care viziteaza automat site-uri web si le citeste total sau partial paginile in scopul de a le indexa. Aceste programe sunt folosite in special de site-urile de cautare. Cunoscute si ca robot, crawler etc. Traficul generat de aceste programe este exclus din masurarea traficului site-ului.
 
Server – calculator (sau aplicatie software) care stocheaza, proceseaza si trimite diferite tipuri de informatii la cererea unui client (alt calculator sau aplicatie software)
 
Server proxy – un server prin intermediul caruia vizitatorii pot avea acces la pagini web. Daca paginile au mai fost cerute de alti vizitatori, ele vor fi livrate din cache.
 
TCP/IP – Transmission Control Protocol / Internet Protocol, protocolul folosit comunicarea pe Internet, in retele locale, intranet/extranet etc. Are 2 layere, cel superior TCP realizeaza asamblarea/dezasamblarea mesajelor/fisierelor in pachete si transmiterea lor, cel inferior IP se ocupa cu interpretarea partii de adresa a fiecarui pachet in asa fel incit sa ajunga la destinatie.
 
Tehnologie Push – tehnologie care permite trimiterea de pagini web unui user care acceseaza un site sau este subscris la un site.

Unitate de planificare – o sectiune sau un grup de sectiuni ale unui site, asa cum reies din implementarea tagului de masurare, pe care se pot programa campanii de publicitate independent de restul site-ului, avind un ratecard diferit de cel al restului siteului.
 
URL – unified resource locator, adresa care localizeaza resursele pe Internet, exprimata ca IP sau nume domeniu (de exemplu http://www.brat.ro/index.php?page=home)
 
Site web (website)
produs media online, care se editeaza pe suport electronic, ansamblu de pagini vizualizabile in browser, avand un continut distinct si uniform, identificat printr-un nume unic, definit prin primul si al doilea nivel al numelui de domeniu. Un site web poate avea unul sau mai multe aliasuri ale numelui, utilizate exclusiv in scopuri tehnice si care nu identifica un alt site web.