Monitorizarea Investitiilor in Publicitate





Tendinte in publicitate, in anul 2013, pentru presa scrisa, radio, internet si OOH
 
Aproximativ 580 de milioane de Euro (valoare ratecard) au fost investite in 2013 in publicitate in Presa Scrisa,  Radio Online si OOH monitorizate in studiul de Monitorizare a Investitiilor in Publicitate (MIP), realizat de BRAT in cursul anului trecut.

Publicitatea standard/barter reprezinta aproximativ 74% din totalul volumului de publicitate, in timp ce promovarea de produse media (presa scrisa, site-uri web, statii radio sau tv) de tip self-promotion sau cross–promotion a inregistrat aproximativ 18% din totalul volumelor de publicitate. 

Mica publicitate constituie aproximativ 3% din totalul anului 2013, iar alte tipuri de publicitate (ex: parteneriatele media, campaniil pro-bono) au insumat aprox. 5%.
 
In ceea ce priveste volumele investite in publicitate pe fiecare mediu monitorizat, presa scrisa a insumat aproximativ 38% din totalul volumelor monitorizate, mediul online 21%, radio 31%, iar OOH 10%.
Comparativ cu anul 2012, in 2013 se observa o scadere per total a volumelor de publicitate de aproximativ 10%. In cazul publicitatii standard, scaderea este de aproximativ 6%, in timp ce cea mai mare descrestere procentuala a inregistrat-o mica publicitate (presa scrisa), de aproximativ 31%.
 
Analizand tipul de publicitate standard / barter pe fiecare mediu in parte, se observa ca presa scrisa a inregistrat o scadere de aproximativ 20%, mediul online - o scadere de 15%, in timp ce radioul a avut o crestere de aproximativ 38%. In 2013, volumele de publicitate investite in OOH  au ramas relativ constante, investitiile monitorizate inregistrand o crestere de aproximativ 6%.
 
 
Evolutia lunara a publicitatii standard/barter pentru intervalul 2012-2013 poate fi analizata in graficul de mai jos:
 
Se poate observa evolutia sezoniera a investitiior in publicitate pe fiecare mediu cu maximele in lunile mai – iunie si octombrie – decembrie ale fiecarui an, iar minimele in perioada august – septembrie  si decembrie – februarie.
 
In 2013 au comunicat pe cele 4 medii monitorizate aproximativ 8600 de marci, in scadere cu aproixmativ 6% fata de anul 2012. Cea mai mare scadere a fost pe presa scrisa de aproximativ 14% in timp ce pe radio si pe OOH au crescut cu 12% si respectiv 37%.
 
In ceea ce priveste sectoarele de activitate care au atras cele mai mari volume de publicitate, primele 10 sectoare au atras mai mult de jumatate din totalul volumelor investite:
 
Analizand volumele investite pe fiecare sector de activitate pe baza  mediului de comunicare in care au fost facute investitiile in publicitate observam ca masinile si electrocasnicele au preferat sa comunice pe online, in timp ce magazinele si supermarket-urile, precum si produsele farmaceutice au preferat comunicarea pe radio. Cosmeticele pentru femei au preferat de departe presa scrisa, 86% din investitiile in publicitate din acest sector avand in loc in acest mediu.
 
 
Comparativ cu anul trecut, in 2013 primele 10 sectoare de activitate au evoluat diferit. Daca bancile, cosmeticele pentru femei, magazinele de electronice au inregistrat scaderi, se poate observa o crestere de 85% in sectorul medicamentelor. De asemenea cresteri importante au inregistrat si produsele electronice precum si magazinele de bricolaj.
In ceea ce priveste preferinta mediilor, observam ca medicamentele au renuntat la publicitate print unde fata de anul trecut au investit cu 32% mai putin si au ales radio ca mijloc de promovare a acestor produse. In cazul masinilor, investitiile au crescut in mediul online cu aproximativ 17%, clientii de publicitate din acest domeniu  renuntand la publicitate din presa scrisa (15% scadere).
 
Magazinele de eletrocasnice au migrat de asemenea spre radio, reducand investitiile in mediul online cu aproximativ 20%.
 
 
 
In topul clientilor de publicitate Orange si Vodafone detin in continuare primele 2 pozitii, dar investitiile in publicitate din 2013 sunt in scadere fata de 2012 cu aproximativ 10%. Producatorul de medicamente Zdrovit si Corsaire Online, compania care detine magazinul online cel.ro, au inregistrat cele mai spectaculoase cresteri ale volumelor investite. 
Investitiille primilor 10 clienti de publicitate totalizeaza impreuna 23% din totalul volumelor investite in 2013.
 
 

 
In ceea ce priveste principalele marci de bunuri si servicii promovate in presa scrisa, radio, online si OOH in anul 2013 clasamentul poate fi analizat in tabelul de mai jos. Primele 20 marci au constituit aproximativ 21% din totalul volumului de publicitate consumat in 2012. Evolutia acestora fata de 2012 respecta aceleasi trenduri ale clientilor de publicitate descrise mai sus:
 

In cazul presei scrise, publicatia care a atras cele mai mari volume de publicitate din partea clientilor de publicitate in anul 2013 a fost Libertatea. Primele 10 publicatii (includem aici suplimentele periodice ale acestora precum si brand extensions: ex: Libertatea pentru femei) au atras impreuna aproximativ 67% din totalul publicitatii din presa scrisa. Fata de 2012, in 2013, Libertatea impreuna cu suplimentele sale a avut o crestere 183% a investitiilor in publicitate.
 


In cazul publicitatii radio, in monitorizare sunt incluse cele mai importante 8 statii radio. Distributia volumului de publicitate atras de fiecare dintre poate fi analizata in graficul urmator:
 

Fata de 2012, toate statiile radio au avut o crestere a volumului de publicitate. Statiile cu cele mai mari cresteri au fost Radio 21 si Radio Romania Actualitati, care si-au dublat volumele de publicitate atrase.
 
In cazul site-urilor web, primele doua pozitii din punct de vedere al volumului de publicitate atras de la clientii de publicitate sunt ocupate de libertatea.ro si si evz.ro, urmate de catre ziare.com si realitatea.net. Primele 10 site-uri din punct de vedere al publicitatii au atras aproximativ 43% din totalul publicitatii online.
 
 
Fata de 2012 se poate observa o scadere a volumelor incasate de libertatea.ro, in timp ce site-urile click.ro, stirileprotv.ro,si autovit.ro au inregitrat volume in crestere in 2013.


 
In ceea ce priveste publicitatea OOH, in 2013 au fost monitorizate 12 companii de OOH, distributia investitiilor in publicitatea intre acestia putand fi analizata mai jos:


 
 
DISCLAIMER:
 
Monitorizarea investitiilor in publicitate (MIP) este studiul realizat   de BRAT incepand cu 2011 si pune la dispozitia pietei de media si de publicitate informatii complete despre campaniile publicitare desfasurate in cadrul publicatiilor tiparite, emisiunilor statiilor radio, site-urilor web si locatiilor OOH. Monitorizarea este realizata pe baza de standarde si metodologii create si acceptate de industria de media si publicitate.
 
In cadrul studiului de Monitorizare a Investitiilor in Publicitate sunt inscrise peste 200 dintre cele mai relevante publicatii nationale, locale si regionale, 8 statii radio nationale, aproximativ 3.000 de site-uri web, precum si 10 cele mai importante companii de OOH. In cazul publicitatii online sunt monitorizate doar campanile publicitare de tip display, si nu este inclusa publicitatea servita de site-uri specializate cum ar fi  Google, Facebook, Yahoo, etc.
 
In cadrul analizei investitiilor in publicitate pentru anul 2013 si evolutia fata de 2012, a fost luata in calcul doar publicitatea de tip standard / barter asa cum este definita de regulamentele dupa care este realizat MIP.