Universul studiului
 
 
Universul studiului SAO este format din persoane care indeplinesc simultan cele doua conditii de mai jos:
 
  • Persoane cu varsta cuprinsa intre 14 si 74 ani si inteleg suficient de bine limba Romana (persoane neinstitutionalizate)
 
  • Persoane rezidente (care locuiesc de mai mult de 6 luni) intr-unul din orasele incluse in univers
 
Orasele in care se va desfasura (pentru inceput) SAO sunt: Bucuresti, Timisoara, Iasi, Constanta, Craiova, Oradea, Cluj Napoca, Sibiu, Bacau, Brasov si Ploiesti.
 
Volumul universului este de 3.547.922 persoane, conform datelor furnizate de Institutul Național de Statistica si Studii Economice (din cel mai recent recensamant al populatiei).
 

inapoi la cuprins

Dimensiunea esantionului

 
Volumul esantionului:
 
An 1 – 15.000 interviuri  (Bucuresti – 5.000 chestionare, restul oraselor – intre 900 si 1.100 chestionare/ oras)
 
An 2 si 3 – cate 5.000 interviuri/ an (Bucuresti – 1.500 chestionare, restul oraselor – 350 chestionare/ oras)
Metoda de esantionare

 
Esantionul SAO este reprezentativ pentru universul studiat -  este alocat aleator, proportional cu marimea orasului, extras in conformitate cu regulile esantioanelor probabiliste de pe listele electorale. 
 
Punctele de esantionare sunt distribuite cat mai uniform in raport cu distributia populatiei - initial sunt extrase sectiile de votare, apoi adresele de plecare din cadrul fiecarei sectii de votare (puncte de esantionare). Pornind de la fiecare punct de esantionare, operatorul selecteaza prin metoda drumului aleator (se aplica un pas statistic) un numar de 10 adrese, la care se vor realiza minim 6 chestionare.
 
Metoda de culegere a datelor

 
Metoda de culegere a datelor – chestionar CAPI (Computer Assisted Personal Interview) aplicat fata in fata, domiciliar, cu o singura persoana din gospodarie. 
 
Metoda CAPI presupune realizarea interviului cu ajutorul unui calculator portabil/ tableta, pe care sunt afisate atat intrebarile cat si variantele de raspuns si harta pentru colectarea datelor de mobilitate. Chestionarul SAO are un design specific unui chestionar de mobilitate, softul de colectare a datelor accesand harti care pot fi accesate atat offline cat si online. Operatorul de interviu adreseaza intrebarile si inregistreaza raspunsurile respondentilor in momentul interviului, acestea salvandu-se direct intr-o baza de date.
 
Structura si continutul interviului SAO:
 
  • Caracteristicile respondentului
     
  • Caracteristicile gospodariei din care respondentul face parte 
     
  • Aspecte generale legate de obiceiurile de calatorie a respondentului intervievat
     
  • Reconstituirea calatoriilor efectuate de catre respondent:
     
  • in ziua anterioara interviului si 
     
  • a calatoriilor efectuate, in timpul saptamanii si in zilele de sambata si duminica, cu o frecventa mai mare de o data pe luna si care nu au fost incluse in ziua anterioara interviului.
     
  • Media secundara (presa scrisa, TV, radio, internet, cinema, panotaj, alte media)
​
  • ​Consum general 
​
  • Date socio-demografice

inapoi la cuprins

Definire termeni utilizati in chestionarul SAO

 
Calatorie – deplasare pentru cel putin 200 de metri sau pe o durata de minim 5 minute, definita printr-un scop unic sau definita prin destinatia unica unde se desfasoara (ex: definite prin scop: drumul catre serviciu, drumul la medic, definite prin destinatie: ma duc la mall, ma duc la cinema unde ma intalnesc si cu prietenii).
 
Segment calatorie – bucata dintr-o calatorie caracterizata prin ora start, traseu si modalitate de deplasare unica pe toata durata segmentului.
 
Traseu – traiectoria deplasarii, definita prin punct de start, punct destinatie si sens de deplasare.
 
Metoda de selectie a gospodariei si a persoanei

 
Selectia gospodariei de la o adresa selectata - Daca la o adresa selectata locuieste o singura familie, atunci va fi selectata familia care locuieste acolo. Daca la adresa respectiva locuiesc doua sau mai multe familii impreuna (gospodaresc impreuna in aceelasi apartament/casa), atunci va fi selectata familia in care persoana ce aduce venitul cel mai mare din familie este cea mai tanara. Interviul va fi realizat cu o persoana din familia in care este cel mai tanar dintre cei ce au cel mai mare venit.
 
Selectia persoanei din cadrul unei familii – Din fiecare familie selectata conform procedurii de selectie a gospodariei, va fi aleasa pentru aplicarea chestionarului o singura persoana per familie, astfel: dintre toate persoanele cu varsta intre 14 si 74 de ani impliniti care locuiesc in acea familie (persoane care locuiesc impreuna mai mult de 6 luni pe an) va fi selectata persoana care urmeaza sa isi serbeze prima ziua de nastere, dupa momentul vizitei operatorului.
Activitate de teren
 
 
Activitatea de culegere a datelor pentru SAO este realizata de catre 4 institute de cercetare de piata, institute care au fost alese de catre BRAT in urma unei licitatii si selectie de oferte.
 
Pentru perioada 2016-2020, activitatea de culegere a datelor este realizata de catre: GfK Romania, Ipsos Romania, CC SAS  si Metro Media Transilvania.
 
Toti operatorii de teren ce efectueaza interviuri pentru SAO beneficiaza de un instructaj special, realizat pe baza manualelor redactate pentru acest studiu.
 
Activitatea de teren se desfasoara conform unei planificari a numarului de chestionare ce trebuie realizat in fiecare oras din esantion, in fiecare zi a unui an de studiu. Respectarea de catre fiecare companie de cercetare a planificarii asigura la nivelul intregului esantion realizarea unui numar egal de chestionare in fiecare zi a saptamanii si realizarea unui numar aproximativ egal de chestionare de la o luna la alta.
 
Esantioanele zilnice au fost alocate aleator din esantionul total.
Metoda de ponderare

 
Sursa datelor de ponderare o constituie Institutul National de Statistica.
 
Prin ponderare se compenseaza eventualele abateri ce au avut loc in structura esantionului ca urmare a realizarii interviurilor in teren.
 
Variabilele de ponderare sunt: gen, varsta, marimea localitatii, regiunea istorica, judetul, nationalitatea, ziua saptamanii in care a fost efectuat interviul, trimestrul in care a fost efectuat interviul, iar metoda utilizata pentru ponderare este cea incrucisata.
Etapele studiului

 
Modulul de mobilitate – observarea obiceiurilor de calatorie ale populatiei. Colectarea informatiilor de mobilitate se realizeaza prin aplicarea chestionarul SAO (CAPI, domiciliar).
 
Modulul de inventar panouri si calculul VAC - inventarierea panourilor publicitare din orasele incluse in studiu si calcularea zonei de vizibilitate pentru fiecare panou.
 
Modulul de prelucrare a datelor si calcularea audientei – ulterior colectarii datelor de mobilitate, a realizarii inventarului panourilor inscrise in studiu si calcularii zonei de vizibilitate pentru fiecare panou in parte, se determina, prin suprapunerea datelor de mobilitate ale populatiei cu ariile de vizibilitate ale panourilor, indicatorii de audienta ai fiecarui panou si profilele sociodemografice ale persoanelor care au avut oportunitatea de a observa panoul/ selectia de panouri. 
 
Softul de analiza si planificare media - Dupa calcularea indicatoriilor de audienta pentru fiecare panou si determinarea profilelor sociodemografice ale persoanelor care au avut oportunitatea de a observa panoul/ selectia de panouri, datele sunt integrate intr-un soft specializat de analiza si planificare media.
 
Principalele set-uri de informatii furnizate de SAO
 
 
Audienta unui panou/o selectie de panouri stradale, audienta determinata in functie de traseele efectuate de respondenti, frecventa lor, modalitatea de deplasare, scopul deplasarilor, etc.:
​
  • Numarul de persoane care au avut oportunitatea de a vedea un panou/ selectie de panouri, in medie pe saptamana
​
  • Profilul (consum de alte medii, comportament de consum in general si date socio-demografice)
 
Date despre calatoriile efectuate, acestea se vor putea analiza atat punctual cat si la nivel general prin calcularea de medii la nivel de univers, oras, target, etc. (ex.: timpul petrecut in medie in afara cladirilor, numarul mediu de calatorii efectuate de catre respondenti intr-o luna sau cu un anumit mijloc de transport, timpul mediu petrecut intr-un anumit mijloc de transport, etc.) 
 
Media secundara (cinema, tv, radio, internet, presa scrisa) – informatiile colectate prin intermediul acestui modul permit realizarea de targetari utilizand date de consum media general (altele decat panotajul).
 
Consum general – datele din acest modul permit realizarea de targeturi de consum, pornind de la principalele categorii de produse si servicii accesate/ utilizate/ consumate de respondent. Informatiile sunt utile in vederea realizarii de grupuri tinta de consum necesare in vanzarea de publicitate.
 
Date socio-demografice – informatiile din acest modul ajuta la realizarea profilelor socio-demografice. Astfel, persoanele care au oportunitatea de a observa un panou/o selectie de panouri stradale vor putea fi “caracterizate” in functie de o serie de criterii (varsta, sex, etc.). Cunoasterea acestor detalii permit eficientizarea vanzarii de publicitate prin targetare optimizand astfel investitia in publicitate.