Monitorizarea Investitiilor in Publicitate






Publicitatea in anul 2012 pentru presa scrisa, radio, internet si OOH

 
Conform studiului de Monitorizare a Investitiilor in Publicitate (MIP) pentru Presa Scrisa, Radio, Online si OOH realizat de BRAT in anul 2012 publicitatea totala pentru cele 4 medii  monitorizata in cadrul MIP a fost de aproximativ 656 milioane EUR (valoare ratecard) .

Publicitatea standard/barter reprezinta aproximativ 71% din totalul volumului de publicitate, in timp ce promovarea de produse media (presa scrisa, siteuri web, statii radio sau tv) de tip self-promotion sau cross–promotion a inregistrat aproximativ 19% din totalul volumelor de publicitate. Mica publicitate constituie aproximativ 4% din totalul anului 2012, iar parteneriatele media si campaniile pro-bono au insumat aprox. 6%.

 

Proiectele realizate cu fonduri europene au beneficiat de promovare de aproximativ 7,6 milioane de EURO pe toate cele 4 medii monitorizate in 2012.

Analizele urmatoare sunt efectuate doar pe baza publicitatii standard / barter monitorizata pe baza valorilor de lista a tarifelor de publicitate (ratecard) a celor 4 medii monitorizate in 2012.

Evolutia lunara a volumului publicitatii pe toate cele 4 medii poate fi analizata in graficul de mai jos:

 
 
Principalele sectoare de activitate care au investit in publicitate in 2012 pot fi vizualizate in tabelul de mai jos. Primele 10 sectoare de activitate au efectuat aproximativ 53% din totalul investitiilor in publicitate pentru anul 2012.
 
Sector de activitate Volum consumat
EUR
Volum consumat
%
COMUNICATII 50.005.813 11,97%
MAGAZINE, SUPERMARKET 36.788.865 8,81%
MASINI 28.493.660 6,82%
SITE-URI WEB 26.116.067 6,25%
BANCI, CASE DE CONSEMNATIUNI 23.720.514 5,68%
MAGAZINE SI DISTRIBUITORI DE ELECTROCASNICE 15.581.218 3,73%
BAUTURI ALCOOLICE 12.165.120 2,91%
MAGAZINE DE MATERIALE DE CONSTRUCTII SI AMENAJARI 11.069.925 2,65%
COSMETICE PENTRU FEMEI 10.163.475 2,43%
SERVICE AUTO, SPALATORII AUTO 7.265.589 1,74%
ALTELE 196.374.110 47,01%
 

Fiecare dintre cele 10 sectoare de activitate din topul clasamentului au utilizat cele 4 medii in comunicarea lor, astfel:

Sector de activitate Total Presa scrisa Radio Online OOH
COMUNICATII     50.005.813 29% 15% 39% 17%
MAGAZINE, SUPERMARKET     36.788.865 21% 57% 3% 18%
MASINI     28.493.660 39% 12% 45% 4%
SITE-URI WEB     26.116.067 6% 8% 85% 1%
BANCI, CASE DE CONSEMNATIUNI     23.720.514 31% 28% 34% 8%
MAGAZINE SI DISTRIBUITORI DE ELECTROCASNICE     15.581.218 7% 21% 70% 2%
BAUTURI ALCOOLICE     12.165.120 47% 19% 18% 16%
COSMETICE PENTRU FEMEI     10.163.475 90% 1% 8% 1%
SERVICE AUTO, SPALATORII AUTO       7.265.589 9% 17% 72% 2%
 

Din punct de vedere al clientilor care au investit cel mai mult in publicitate in 2012, Orange si Vodafone detin primele doua pozitii, urmati de Domo Retail si Procter&Gamble. Primele 20 de companii totalizeaza impreuna aproximativ 30% din totalul investitiilor in publicitate pentru anul 2012.

Client Volum consumat
EUR
Volum consumat
%
ORANGE ROMANIA                 28.841.678 6,60%
VODAFONE ROMANIA                 16.175.302 3,70%
DOMO RETAIL                   8.036.229 1,84%
PROCTER & GAMBLE                   7.386.994 1,69%
CARREFOUR                   7.232.133 1,65%
PORSCHE ROMANIA                   5.388.968 1,23%
EMAG                   5.109.935 1,17%
LIDL                   4.830.499 1,10%
ALTEX                   4.786.633 1,09%
DEDEMAN                   4.642.225 1,06%
RENAULT ROMANIA                   4.572.652 1,05%
HEINEKEN ROMANIA                   4.445.434 1,02%
INTERNET SHOP AORO                   4.361.284 1,00%
IFOREX.RO                   4.223.150 0,97%
TOCMAI.RO                   4.025.322 0,92%
VISA                   3.995.945 0,91%
REAL HYPERMARKET ROMANIA                   3.681.238 0,84%
COCA COLA COMPANY                   3.486.928 0,80%
GENETIC-LAB                   3.421.956 0,78%
BCR                   3.395.686 0,78%
ALTII                305.285.456 69,81%

In ceea ce priveste principalele marci de bunuri si servicii promovate in presa scrisa, radio, online si OOH in anul 2012 clasamentul poate fi analizat in tabelul de mai jos. Primele 20 marci au constituit aproximativ 19% din totalul volumului de publicitate consumat in 2012.

Marca Volum consumat
EUR
Volum consumat
%
ORANGE 27.758.080 6,45%
VODAFONE 15.882.572 3,69%
DOMO 7.944.184 1,84%
CARREFOUR 7.185.633 1,67%
EMAG 5.109.935 1,19%
ALTEX 4.780.983 1,11%
LIDL 4.717.541 1,10%
DEDEMAN 4.642.225 1,08%
AORO.RO 4.361.284 1,01%
IFOREX.RO 4.223.150 0,98%
TOCMAI.RO 4.025.322 0,93%
VISA 3.995.945 0,93%
REAL  HYPERMARKET 3.681.238 0,85%
RENAULT 3.480.918 0,81%
GENETIC-LAB 3.421.956 0,79%
BCR 3.353.887 0,78%
IKEA 3.034.832 0,70%
BDT MOTORS 2.936.995 0,68%
ALEVIA 2.655.242 0,62%
NIVEA 2.567.120 0,60%
ALTELE 310.913.381 72,19%

In cazul presei scrise, publicatia care a atras cele mai mari volume de publicitate din partea clientilor de publicitate in anul 2012 a fost Ziarul Financiar. Primele 10 publicatii potrivit volumului de publicitate pot fi analizate in tabelul de mai jos. Aceste publicatii au atras impreuna aproximativ 31% din totalul publicitatii din presa scrisa.

Publicatie Volum consumat  EUR Volum consumat  %
ZIARUL FINANCIAR 9.130.768 5,46%
GAZETA SPORTURILOR 6.904.082 4,13%
ADEVARUL - EDITIE NATIONALA 6.030.052 3,60%
CLICK 5.500.470 3,29%
LIBERTATEA - EDITIE NATIONALA 5.497.480 3,29%
ROMANIA LIBERA 4.946.135 2,96%
PRO SPORT 3.392.365 2,03%
EVENIMENTUL ZILEI - EDITIE NATIONALA 3.308.174 1,98%
JURNALUL NATIONAL 3.294.203 1,97%
ELLE 3.172.201 1,90%
ALTELE 116.145.833 69,41%


In cazul publicitatii radio, in monitorizare sunt incluse doar cele mai importante 8 statii radio. Distributia volumului de publicitate atras de fiecare dintre aceste statii radio o regasiti in tabelul de mai jos:

Statie radio Volum consumat  EUR Volum consumat
 %
KISS FM 26.749.407 31,34%
RADIO ZU 21.863.025 25,61%
EUROPA FM 11.535.903 13,52%
PROFM 11.424.986 13,39%
MAGIC FM 7.188.833 8,42%
RADIO ROMANIA ACTUALITATI 3.573.971 4,19%
RADIO 21 1.552.208 1,82%
ROCK FM 1.466.782 1,72%


In cazul site-urilor web, primele doua pozitii din punct de vedere al volumului de publicitate atras de la clientii de publicitate sunt ocupate de catre libertatea.ro si cancan.ro, urmate de catre antena3.ro si ziare.com. Primele 10 site-uri din punct de vedere al publicitatii au atras aproximativ 52% din totalul publicitatii online.

Site web Volum consumat
EUR
Volum consumat
%
LIBERTATEA.RO 17.905.068 11,45%
CANCAN.RO 17.883.438 11,44%
ANTENA3.RO 11.400.625 7,29%
ZIARE.COM 6.895.191 4,41%
EVZ.RO 6.661.058 4,26%
REALITATEA.NET 6.265.651 4,01%
GSP.RO 4.971.984 3,18%
ADEVARUL.RO 4.693.332 3,00%
SPORT.RO 3.185.902 2,04%
HOTNEWS.RO 3.089.925 1,98%
ALTELE 73.379.744 46,94%


In cazul panotajului, in monitorizare sunt incluse doar cele mai importante 10 companii de OOH. Distributia investitiilor in publicitate intre aceste companii o regasiti in tabelul de mai jos:

Nume companie Volum consumat  EUR Volum consumat  %
EPAMEDIA 10.168.108 24%
AFFICHAGE ROMANIA 9.687.084 23%
GETICA OOH 6.607.595 16%
SPECTACULAR OOH & PRINTING 4.012.996 10%
UNIVERSAL SOLUTION 2.851.783 7%
NEW AGE ADV AGENCY 2.433.879 6%
DEFI ROMANIA 2.400.729 6%
WAYMEDIA 2.142.519 5%
MEDIA ADVERTISING 1.254.278 3%
ULTRAVISION 619.620 1%


Monitorizarea investitiilor in publicitate (MIP) este realizata de BRAT incepand cu 2011 si pune la dispozitia pietii de media si publicitate informatii complete despre campanile publicitare desfasurate in cadrul publicatiilor tiparite, emisiunilor statiilor radio, site-urilor web si locatiilor OOH. Monitorizarea este realizata pe baza de standard si metdologii create si acceptate de industria de media si publicitate.

In cadrul studiului de Monitorizare a Investitiilor in Publicitate sunt inscrise peste 250 dintre cele mai relevante publicatii nationale, locale si regionale, 8 statii radio nationale, aproximativ 3.000 de site-uri web, precum si 10 cele mai importante companii de OOH. In cazul publicitatii online sunt monitorizate doar campanile publicitare de tip display, si nu este inclusa publicitatea servita de site-uri specializate cum ar fi  Google, Facebook, Yahoo, etc.